[rank_math_breadcrumb]
Table of Contents
Category

فرق سلفون حرارتی و واتربیس چیست؟

سلفون ها وسایل کاربردی و مهمی هستند که در زندگی روزمره امروزی به کار می روند. این محصولات برای بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی کاور ها، تولید نوارچسب و صنایع کشاورزی و دارویی استفاده می شوند. به طور کلی سلفون ها محصولاتی ضروری هستند که از یک نایلون بسیار نازک تشکیل می شوند که به منظور زیبایی و محکم شدن، آن ها را روی یک مقوا و یا کاغذ قرار می دهند. سلفون ها انواع مختلفی دارند که برخی شفاف و براق و برخی مات هستند. حتی انواع مخملی، صدفی، متالایز و شنی آن ها نیز تولید می شود. این کالا ها علاوه بر ظاهر و مواد اولیه متفاوت، کارایی های مختلفی نیز دارند. یکی از تقسیم بندی ها، سلفون حرارتی و سلفون واتربیس هستند. در این مقاله قصد داریم ببینیم فرق سلفون حرارتی با واتربیس چیست؟ با ما همراه باشید.

سلفون حرارتی

تفاوت سلفون حرارتی و واتربیس

سلفون ها در جهان امروز، شامل معانی مختلفی می شوند. معمولاً سلفون های شفاف و شیشه‌ای داخل ایران با پلی پروپلین ساخته می شوند. زمانی که کاربرد آن ها در صنعت چاپ مطرح می شود، دستگاه ها از سلفون حرارتی و یا واتربیس استفاده می کنند. هریک از این محصولات کارایی های مختص به خود را دارند و در آن ها در موارد مختلفی استفاده می شود. در این بخش به توضیح تفاوت سلفون حرارتی و واتربیس می پردازیم.

سلفون های حرارتی انواع مختلفی دارند. بر اساس اینکه سلفون مات، براق و یا فانتزی باشد، به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. 1- سلفون های حرارتی pvc که بر پایه مواد پلاستیکی ساخته می شوند و بی رنگ، روشن هستند. جنس آن ها نیز خشک و شکننده است. حداکثر دمای مورد قبول برای آن ها نیز 20 درجه است.

2- دسته دوم سلفون های حرارتی POF (پلی الفین) هستند. این محصولات انعطاف‌پذیری خوبی دارند و از آن ها معمولاً برای بسته بندی مواد و خوراکی ها استفاده می شود. قیمت آن نیز از همه انواع سلفون ها بالاتر است. دسته آخر سلفون های فانتزی هستند که شامل انواع سلفون های طرح دار، متالایز و مخملی می شوند. این محصولات بسیار محکم هستند و برای ایجاد استحکام در محصولات دیگر از آن ها استفاده می شود.

سلفون های واتربیس نوع دیگری از محصولات هستند که کاربرد های مهمی دارند. یکی از انواع تفاوت سلفون حرارتی و واتربیس، این است که در ساخت سلفون های حرارتی از نوعی چسب مخصوص استفاده می کنند تا سلفون بعد از میکس شدن با چسب، با حرارت روی محصولات و کار ها قرار بگیرد. این حرارت در اندازه مخصوص و با دستگاه مختص به این کار در نظر گرفته می شود. با این حال در سلفون های واتربیس به دلیل نبودن این چسب روی سلفون، هنگام نصب باید از چسب مخصوص استفاده کنند. درواقع در چنین شرایطی مراحل سلفون کشی به کمک چسب در مرحله جداگانه نصب می شوند. در این روند سرعت کار با سلفون حرارتی نیز بیشتر خواهد بود.

 

سلفون ها با دستگاه های مختلفی ساخته می شوند که برخی سلفون های حرارتی و برخی سلفون های واتربیس را روی محصولات می زنند. برخی دستگاه ها نیز هر دو نوع را پشتیبانی می کنند. در سلفون های واتربیس، در دستگاه سلفون چسب سرد می ریزند که در مخزن آن قرار دارد. سلفون خام در حالی که روی نوردی داخل مخزن می چرخد و رد می شود، چسبی خواهد شد. سپس سلفون مورد نظر که چسب نیز در آن وجود دارد، روی کار ها قرار می گیرد. قیمت این سلفون از سلفون حرارتی ارزان‌تر است.

سلفون حرارتی

سلفون حرارتی و واتربیس

در صنعت چاپ از سلفون های واتربیس و حرارتی استفاده می شود. در این بین این محصولات تفاوت هایی دارند. سلفون های حرارتی برای بیشتر کردن براق و مات بودن، افزایش محافظت و استحکام و بیشتر کردن زیبایی و ظاهر محصولات استفاده می شوند. سلفون های حرارتی و واتربیس در بخش های کاربرد تفاوت زیادی با هم دیگر ندارند. درواقع تفاوت سلفون حرارتی و واتربیس در روند ساخت و نوع استفاده کردن آن ها می باشد. همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین فرق این دو در نوع ساخت هریک می باشد. همچنین قیمت آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

 

مزایای سلفون حرارتی نسبت به واتربیس

سلفون های حرارتی نسبت به سلفون های واتربیس بهتر هستند و انتخاب هوشمندانه ای به نظر می رسند. این سلفون ها در نوع ساخت و شیوه استفاده با یکدیگر تفاوت دارند. سرعت نصب سلفون حرارتی بسیار بیشتر از سلفون های واتربیس است. همچنین کیفیت بالاتری دارند. این محصولات به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارند، مورد استقبال قرار گرفته‌اند. سلفون های حرارتی دارای چسب هستند و لازم نیست وقت نصب زمان و هزینه جداگانه ای برای چسب سلفون ها در نظر بگیرید.

از طرفی سلفون های حرارتی حباب ندارند و استحکام و زیبایی آن ها روی محصولات تضمین شده است. همچنین برای نصب سلفون های واتربیس باید دقت زیادی داشته باشید و ممکن است گاهی در آن ها حباب به وجود بیاید. سلفون های حرارتی دانه های سفید ندارند و به دلیل چسبی که دارند، از روی بسته بندی و محصولات به راحتی بلند نمی شوند. این چسب به سلفون ها کمک کند تا زمان نصب حباب نگیرند، زمان زیادی نخواهند و به طور کلی هنگام نصب و بسته بندی محصولات عملکرد مطلوبی دارند.

سلفون حرارتی

جمع‌بندی

سلفون ها از وسایل بسیار کاربردی و مهمی هستند که امروزه در انواع صنایع و کسب و کار های مختلف وجود دارند. این محصولات در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و در انواع شفاف، مات، طرح دار و فانتزی تولید می شوند. در صنعت چاپ، از دو نوع سلفون حرارتی و سلفون واتربیس استفاده می شود. این دو از نظر کاربرد در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند. با این حال روند ساخت و نوع استفاده از آن ها می تواند مفید باشد. یک تفاوت سلفون حرارتی و واتربیس این است که سلفون های حرارتی دارای چسب هستند. این چسب قابلیت های مختلفی به سلفون های حرارتی می دهد و باعث می شود در بسیاری از موارد نصب آن روی محصولات با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *